Holdsport hjælper dig i kampen mod angst og depression

Sport og motion har mange positive effekter på dit humør og helbred både fysisk og psykisk set. I denne artikel kan du læse generelt om hvorfor sport er godt for dig og hvorfor især holdsport kan hjælpe i kampen mod angst og depression.

Du bliver glad i låget af sport

Fysisk aktivitet sætter gang i dopamin, som er hjernens lykkemiddel. Dette gør at du oplever glæde og afslappethed.  

Sport distraherer dig fra dine problemer

Angst og depression er naturligvis problemer, du skal adressere, men det kan også hjælpe at tænke på noget andet. Det siges at sport hjælper i kampen mod angst og depression, da du ikke har overskud til at tænke på andet. Med andre ord afleder du dine tanker, når du dyrker intens fysisk aktivitet.

Sved på panden hjælper

Andre siger også at de fysiologiske faktorer i sport har en positiv indflydelse i behandling mod angst. Det er normalt at have en høj puls og sved, når du fx løber frem og tilbage på en basketballbane. I den forbindelse lærer din krop at det ikke er farligt at få en høj puls og/eller at svede, når angsten trænger på.

Holdsport er bedre end individuel sport

Mange studier viser at sport kan hjælpe med søvnforstyrrelser, panikangst og at forbedre vores humør. Andre studier viser at holdsport endda kan være lidt mere positivt end individuel fysisk aktivitet.

Hos Centers for Disease Control and Prevention i USA indsamlede de data fra 1,2 millioner amerikanere. Analyse af den data viste at folk, der dyrkede holdsport havde færrest dage med problemer med det mentale helbred. Dog havde folk, der dyrkede individuel sport også færre dage med problemer med det mentale helbred end de der overhovedet ikke dyrkede sport.

Dog kan det også have noget at gøre med aktiviteten i sig selv. Det kan være at du stimulerer din hjerne mere ved at spille fodbold hvor taktik også indgår sammenlignet med, hvis du sætter det ene ben foran det andet på et løbebånd.

Derudover bliver flere personer ved med at dyrke sport, når de dyrker fysisk aktivitet sammen i stedet for at få sved på panden alene. Det kan være mere motiverende at komme afsted, når man har meldt sig til en holdsport. Dog kan det i nogle tilfælde også skabe en have en negativ effekt på de personer, som får det dårligt med at skulle finde på en forklaring på hvorfor man ikke har været til træning i fx i en uge.

Nogle træningsmiljøer kan også være utroligt præstationsorienterede og dermed medvirke til at psykiske problemer bliver værre. Dette har vi blandt andet set i den professionelle fodboldverden. Den internationale spillerforening FIF-pro har tidligere foretaget en undersøgelse, som viste at 26 procent af de aktive fodboldspillere havde haft problemer med angst eller depression.

Dette skyldes dog mest af alt at mentale problemer er et tabu inden for professionel fodbold, men angst og depression kan være et problem i holdsport og derfor er det vigtigt at du vælger en sport, som har gavn af at udøve, så den ikke bidrager yderligere til problemet.  

Alternativet til holdsport

Hvis du ikke er vild med at dyrke holdsport som fx håndbold eller fodbold, så behøver du ikke at løfte vægte i fitnesscentret alene. Du kan finde en træningspartner og sammen kan i blive stærkere og sundere både fysisk og psykisk.

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *