Sådan slipper du af med din stress

Hver dag er 17.000 danskere sygemeldt med stress. Dette skyldes især de høje krav som samfundet og vi selv stiller til os selv. Mange kører på i et alt for højt tempo og får først gjort noget ved problem, når det er for sent. I denne artikel kan du læse om flere forskellige løsninger til hvad du kan gøre for at koble af, når du er stresset.

Computerspil bruges i kampen mod stress

I EEG-træning kan computerspil hjælpe overbelastede hjerner med at efterligne den tilstand en normal hjerne ville være i. Hjernen får mere og mere belønning via computerspillet, jo tættere på normalområdet hjernen kommer.

Et studie fra Human Factors and Ergonomics Society bakker op om teorien at computerspil kan have en afstressende effekt. I dette studie skulle de 66 testpersoner løse en opgave, som var designet til at gøre dem psykisk udmattede og trætte.

En gang imellem fik de en pause på fem minutter hvor de enten skulle sidde stille i pauserummet, deltage i en afslapningsøvelse eller spille et simpelt computerspil. Resultatet viste at de eneste der havde det bedre efter pausen var dem der spillede computerspillet.

Yoga

Mange nyder godt at yoga mod stress, da det afstresser os ikke kun fysisk set men også mentalt. Yoga hjælper blandt andet med at give musklerne mulighed for at slappe af og derudover er der også fokus på vejrtrækning. Netop de dybe åndedrag i yoga er med til at skabe en balance, som giver krop og hjerne mulighed for at give ro over hele linjen.

Løb fra din stress

Hvis du ikke er god til at koble af ved at sætte tempoet helt ned i yoga, så kan du i stedet sætte tempoet op ved at løbe. Fysisk træning som at løbe reducerer mængden af stresshormoner i din krop. Derudover bliver der i forbindelse med løb også dannet endorfiner samt dopamin, som begge er med til at skabe en lykkelig fornemmelse i kroppen.

Så selvom du føler at du har en stresset hverdag med for mange ting til at se til og at du føler at du måske slet ikke har tid til at løbe, så er løb netop en løsning til at du kan komme ovenpå og få mere energi til at klare hverdagens aktiviteter.

Shoppe-terapi

Shopping giver en dejlig fornemmelse i kroppen blandt mange kvinder og det at tage en tur i shopping centret med veninden/veninderne kan hjælpe dig med at slappe af. Shopping er en midlertidig løsning til stress, som du kan bruge en gang imellem til at koble af. Det er naturligvis ikke en langsigtet løsning og det er ikke meningen at du skal løse et problem som stress med et andet problem som at blive shopaholic.

Husk at tage en hviledag

Vi kan blive ved med mange forskellige metoder, der kan hjælpe med at koble af fra stress, men en af de bedste metoder er at lave ingenting. Det er vigtigt at du tager en hviledag en gang imellem hvor du slukker telefonen, glemmer alt om pligter og skubber to-do-lister langt væk.

Hvis du tænker at det lyder helt usandsynligt, så kan du prøve på at starte med en halv hviledag og mærke på din egen krop hvordan det føles. Du vil sikkert blive så vild med det at du tager en hel hviledag den næste gang.

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *